Propaganda as Policy? Explaining the PLA’s “Hawkish Faction” (Part Two)

header_cb

Here is Part 2 on the PLA hawkish faction from China Brief, with added links to sources, and a couple of graphs from the utterly awesome Baidu Index (big hat tip to Kaiser Kuo). 

I’d also like to add my thanks to Xuan Cheng, John Garnaut, James Barker, Mark Stokes and Taylor Fravel for discussions and tips on this topic. They don’t necessarily agree with the content of the article.

~

Propaganda as Policy? Explaining the PLA’s “Hawkish Faction” (Part Two)

Publication: China Brief Volume: 13 Issue: 16

August 9, 2013

By: Andrew Chubb

Rise of the hawks: searches for "China hawkish faction" by logged-in Baidu users since 2008. I'm requesting further info from Baidu regarding the extremely low pre-2010 numbers. One point that can be made with confidence is that user interest in the "Chinese hawkish faction" peaked during the Scarborough Shoal and (especially) Diaoyu Islands crises.

Rise of the hawks: searches for “China hawkish faction” by logged-in Baidu users since 2008. I’m requesting further info from Baidu regarding the extremely low pre-2010 numbers. One point that can be made with confidence is that user interest in the “Chinese hawkish faction” peaked during the Scarborough Shoal and (especially) Diaoyu Islands crises.

If outspoken Chinese military officers are, as Part One suggested, neither irrelevant loudmouths, nor factional warriors, nor yet the voice of the People’s Liberation Army (PLA) on foreign policy, and are instead experts in the PLA-CCP propaganda system, then what might explain the bad publicity they often generate for China? This article explores how the activities of China’s military hawks may contribute to the regime’s domestic and international goals. On a general level, the very appearance of a hawkish faction—the “opera” that Luo Yuan has described—serves the domestic purposes of promoting national unity (Global Times, May 4). By amplifying threat awareness and countering perceived Western plots to permeate the psyche of the Chinese populace and army, the “hawks” direct public dissatisfaction with the policy status quo away from the system as a whole. 

In specific crises, such as the standoff at Scarborough Shoal last year or in the wake of the Diaoyu Islands purchase, hard-line remarks from uniformed commentators serve to rally domestic public opinion behind the prospect of military action, instil confidence in the PLA’s willingness to fight over the issue and deter China’s adversary. By amplifying the possibility of otherwise irrational Chinese military action and inevitable escalation should Beijing’s actions be interfered with, they have contributed to a thus-far successful effort to convince the Philippines and Japan to accept the new status quo around Scarborough Shoal and the Diaoyu Islands.

Read the rest of this entry »


“Public opinion warfare to smear military commentators”: my plot to contain China exposed

China.com - Are PLA hawks just propaganda?

China.com special topic: Are the PLA’s hawkish statements just propaganda?

In my first foray into mainland China’s propaganda system since winning a “second-class prize” in a television language competition heavily rigged in my favour, the previous post (written for the Jamestown Foundation’s China Brief) was picked up by mainland online media on Tuesday, and run under the headlines, ‘America claims PLA hawkish faction mostly propaganda‘ (Global Times Online & People’s Daily Online), ‘U.S. media: China’s hawks and doves a carefully orchestrated show‘ (NetEase), and ‘U.S. media examine PLA hawkish faction: Luo, Dai etc. may have high-level support‘ (Sina).

I apologize in advance for the infelicitousness of this post, but i am a student and this is a blog, so can’t take these things too seriously ;)

My personal favourite was:

America: Dai Xu more provocative than Luo Yuan, gets some kind of authorization!‘ (China.com). 

Since i now speak for “America” (or is it that i am America?), it is high time i actually went there.

Read the rest of this entry »


Major-General Luo Yuan’s “real and fake” dove-hawk opera

Luo Yuan, which part will you sing?

Luo Yuan, which part will you sing?

As usual, I should be doing other things, but i couldn’t let this pass into the shadows: a chat session between Major-General (Retd) Luo Yuan and netizens from Huanqiu Wang  (Global Times Website) in which Luo says the PRC’s debates between hawkish and dovish factions are “mixture of truth and deceit, real and fake”.

An English-language summary of the exchange was published on Chinascope in May, but that excluded many interesting parts, including, crucially, the ending. The more i read through the original, in fact, the more it seemed that just about everything in the article was pertinent.

.
Luo Yuan’s hopes for the masses

It starts almost exactly where i left off in this previous piece, discussing the strong market appeal of the PLA’s “hawkish” academic corps. The Huanqiu transcript claims to be a “actual record” of the chat, though the perfect, formal language the netizens allegedly used indicates that they were carefully vetted and edited. With questions prefaced by lines like, “Our country is currently situated in a period of complicated external circumstances,” we might legitimately wonder whether there were any netizens involved in the production of the questions at all.

Huanqiu netizen: China has always practiced peaceful coexistence, but in recent years our country has faced challenges everywhere in upholding territorial sovereignty. A significant number of the Chinese masses appeal for the coming of a “Flying General” from the poem line, “But when the Flying General is looking after the Dragon City / No barbarian horseman may cross the Yin Mountains.“[1] May I please ask, General Luo, how do you view these kinds of appeals?

“Flying General” refers to Li Guang 李广, the early Han Dynasty commander known for striking terror into the hearts of the Xiongnu raiders to the northwest. This raises a basic tension in China’s contemporary nationalist identity, between peaceful coexistence and merciless vengefulness and exclusion. Chairman Mao, of course, explained this away with his famous 1939 dictum, “If others do not assault me, I will not assault them; if others assault me, I will certainly assault them,” (人不犯我我不犯人,人若犯我我必犯人). Perhaps not surprisingly, that phrase became a slogan for destroying all kinds of real and fabricated enemies during Mao’s reign.

So, how does Luo Yuan view the masses’ alleged desire for a messianic “Flying General” figure to fight those fearsome Filipino raiders?

Read the rest of this entry »


Radar Incident Obscures Beijing’s Conciliatory Turn toward Japan

header_cb

As seen on TV…well, not quite but almost

Apologies to anyone who may have visited in hope of new material in the past few weeks. This year I need to write a PhD dissertation so posts will be even more sporadic than usual. There are a number of unfinished ones in the pipeline that I really hope to get around to completing at some point, and I will try to also post some of the summary translations of significant PRC media articles and comment threads that I normally keep to myself.

What follows is a piece I wrote for the Jamestown Foundation’s China Brief which came out last Friday: Radar Incident Obscures Beijing’s Conciliatory Turn. This version here has the addition of links to the sources at the end.

Also, since there are no comments on the Jamestown website, I encourage anyone who wants to discuss to leave comments here on this post.

Thank you for tuning in and making this blog such a temptation to write on.

Radar Incident Obscures Beijing’s Conciliatory Turn Towards Japan

China Brief, Vol 13, Issue 4

February 15, 2013

On February 5, Japanese Defense Minister Onodera Itsunori told the world that a Chinese Navy frigate had pointed “something like fire-control radar” at a Japanese Maritime Self-Defense Force (MSDF) destroyer some 100-150 kilometers north of the disputed Diaoyu/Senkaku Islands on January 30. He said the same may have happened to a MSDF helicopter on January 19, though this remained unverified (Daily Yomiuri, February 7; Sydney Morning Herald, February 7).

This marked the first direct involvement of People’s Liberation Army (PLA) Navy ships in the ongoing confrontations around the islands since Japan’s government purchased three of them from a private Japanese owner on September 10 last year. Accordingly, much reportage and analysis has characterized this as part of an ongoing series of escalatory Chinese actions in the East China Sea. Yet the radar incidents ran counter to a distinctly conciliatory trend since mid-January in China’s official rhetoric, diplomatic action, media discourse and even maritime activities.

Read the rest of this entry »


“The headline speaks to the Chinese people’s heart!”: Zhong Sheng on Diaoyu patrols, gets a Phoenix twist

‘China needs to stand its ground like this’ by “Zhong Sheng”, Renmin Ribao, October 8, 2012, p.3. Phoenix and Sina changed the headline to ‘People’s Daily: if the territory cannot even be protected, what significance does China’s rapid development have?’, misrepresenting the article as an attack on the policy status quo.

Monday’s “Zhong Sheng” article in the Renmin Ribao set out to tell the world that the People’s Republic’s fisheries and surveillance ships are going to continue their patrols around the Diaoyu Islands.

The basic point was simple (official English translation):

Not only will the ship fleet of the Chinese Fishery Administration continue to stand its ground, but the Chinese Marine Surveillance ships will also stand their ground.

Beginning October 1, Chinese government boats have entered the 12nm territorial zone twice (on October 2 and 3) and patrolled in the 12nm “contiguous zone” every day since then. Zhong Sheng offered an explanation of sorts for the timing:

China needs to stand its ground in this manner. Otherwise, China’s territorial sovereignty and legitimate right and interest could never be truly maintained, and Chinese people wouldn’t be able to celebrate the festive season securely and happily.

So the patrols recorded each day from October 1 to 7 were probably aimed in part at giving China’s holidaying families a sense that their government taking the requisite action to protect the homeland during National Day Golden Week. The Japanese media were of course crucial to the effectiveness of this.(†)

“Zhong Sheng” repeatedly claimed that the patrols were regularized and would not go away, but in so doing, effectively admitted that China had changed the status quo on the waters out there: “Japan is not accustomed to this . . . Japan must learn to adapt to these regular actions of China.” In fact, the writer(s) even went one step further in this direction, nominating the specific date for one significant change in PRC policy:

The Chinese Fishery Administration has normalized the fishery-protection patrol in the waters near the Diaoyu Islands and its subsidiary islands since as early as 2010.

Read the rest of this entry »


A whiff of race-traitorhood: Sohu readers eviscerate a Global Times editorial

Hu Xijin, editor-in-chief of the Huanqiu Shibao (Global Times), on the front cover of Renwu Zhoukan (Personalities Weekly)

The PRC’s internet users frequently serve us with reminders of just how much scepticism we should have regarding the purported market imperatives of the Huanqiu Shibao (Global Times), published by the People’s Daily.

In February 2010, according to a Wiki-leaked cable written by Jon Huntsman, a Huanqiu Shibao editor told a political officer from the US embassy that their newspaper was “market-driven” and therefore had to “reflect public opinion in order to make money”.

The same day, a Beijing University academic told embassy staff that “the Global Times’ more ‘hawkish’ editorial slant [is] ‘consistent with the demands of the readers and normal for a market-driven newspaper.’ “

This view seems to be shared by some liberal Chinese intellectuals, such as Michael Anti, who has been quoted as saying “its position is to make money — nationalism is Global Times’ positioning in the market”.

Susan Shirk, a highly influential US analyst of PRC foreign policy, even claims that Chinese officials somehow see the Huanqiu Shibao as representative of popular opinion, and that they read it to understand the population’s views on hot-button issues. At least, that is what Shirk’s sources in the Ministry of Foreign Affairs tell her, and she raises no questions as to this information’s veracity.

Other analysts, however, like those interviewed in this excellent Asia Sentinel article, suggest at least four different domestic and international purposes that Huanqiu may serve — none of them involving monetary profit:

Read the rest of this entry »


Adventure, regret, anger: one Global Times reporter’s epic South China Sea journey

Huanqiu Shibao (Global Times) journalist Cheng Gang pictured in the Diaoyu Islands, 2010

After a three-week tour of the Paracels, Spratlys and Scarborough Shoal, the Huanqiu Shibao‘s special South Sea correspondent Cheng Gang 程刚, an experienced war journalist, filed a lengthy feature story that ran in the paper’s June 1 edition. It was titled, ‘Fisherfolk’s grief: we don’t fire the first shot, countries occupying the islands have fired countless shots‘.

It was really good reading, with loads of interesting detail, so i’ve done a summary translation. The photos are inserted to illustrate the places Cheng is talking about — i’ve attempted to link to the source wherever i have it on file, but they are taken from all over the internet, including Google images, Google maps, Panoramio and Vietnamese social networking sites, so if one belongs to you please don’t hesitate to demand a credit.

===

Cheng’s piece starts by describing how May is the best time to be sailing on the South Sea, because the northeast wind has blown out but the southwest monsoon and associated typhoons haven’t yet arrived. Seabirds abound and dolphins follow the boat through the glassy blue waters. “The beauty of each day is far beyond picture scrolls,” Cheng writes, “but as a Chinese person who pays attention to the South China Sea issue, travelling with Chinese law enforcement boats on patrols through the Paracels, Spratlys and Zhongsha [ie. Scarborough Shoal and the Macclesfield Bank], this Huanqiu Shibao reporter could hardly think about the intoxicating views; on the contrary, it was more regret and unease.”

At Fiery Cross Reef 永暑礁, site of the PRC’s biggest Spratly installation [and a UN-sponsored meteorological station] reporter Cheng witnesses “a certain country’s” fishermen blatantly refusing to obey instructions to desist in their fishing activities, until finally a duty vessel was sent out and they resentfully left. “Fiery Cross Reef is Mainland China’s biggest reef fort 礁堡 in the Spratlys, and the place where its garrisons are the strongest. If it’s like this at Fiery Cross Reef, one can imagine how the situation in other areas is even more turbulent.”

Fiery Cross Reef (永暑礁), occupied by PRC

PRC sovereignty marker on Fiery Cross Reef 永暑礁

Fiery Cross Reef 永暑礁, Spratly Islands

Read the rest of this entry »


“Yuzheng 302′s turn for conscientious bravery”: more props for FLEC’s heroism

Just in case the Yuzheng 310‘s scaring-away of three “warships” from an unnamed country wasn’t enough to convince the Chinese reading public of the heroism of the Fisheries Administration, we now have a juicy follow-up: ‘Guangxi fishing boats surrounded by foreign gunboats, rescued by Fisheries Administration vessel, one-versus-five‘.

Once again it’s the Huanqiu Shibao’sSouth China Sea Special Correspondent who has the exclusive story (and he now has an identity, too — it’s Cheng Gang 程刚, whose neglected Weibo is here.)

Cheng appears to be travelling with the Fisheries Administration, as Zhang Fan did when he “re-planted” the Chinese flag on Scarborough Shoal, and has done some more extended pieces purportedly giving expression to the fisherfolks’ voices. One recent feature piece was framed to be critical of the government’s current position, specifically the idea of China not firing the first shot, being titled, ‘Fisherfolk’s grief: we don’t fire the first shot, countries occupying the islands have fired countless shots‘.

In his new scoop, after briefly recapping the previous incident involving China’s Most Advanced Fisheries Law Enforcement Vessel Yuzheng 310, Cheng Gang describes:

In this latest incident, it was Yuzheng 302‘s turn for conscientious bravery. A Guangxi fishing boat with nine crew on board had been encircled and brought under the control of five gunboats from another country 另一国. It was being towed behind one of the gunboats towards a port in that country. After nine hours of pursuit, and a one-versus-five battle of wits and courage, Yuzheng 302 actually saved the fishing boat.

It was the Fisheries Administration boats’ actions to protect fisherfolk that prevented the two incidents from becoming bigger diplomatic problems, avoiding adding new chaos to the already-tense South Sea situation.

That last line suggests that the recent props for the Fishing Administration’s South Sea forces may be aimed more at the ruling party than the public. Even if the Ministry of Agriculture and FLEC are jumping up and down, and using media like the Huanqiu Shibao to say, “Hey, look what we’re doing in the South China Sea,” they’re more likely saying this to the allocators of funding than the actual reading public at large.

The story appeared in the print edition of the Huanqiu Shibao on June 1, which is behind a paywall, but other newspapers such as the Hanyang Evening News (Wuhan) picked it up on June 2, running it complete with a photo of the heroic ship.

Hanyang Evening News article, accompanied by picture of triumphant Yuzheng 302

All the five major portals have run the story, and though i can’t confirm whether it was in the lead headlines, the fact that they have all generated large comment threads suggests that it was.

It’s the second-most commented story of the week in Sina’s news forum, #1 for the week at Phoenix, and #2 for the week at Tencent (QQ). The top comments on all five threads can be summed up as asking:

  • Where the Chinese Navy was, given that the unnamed other country had sent in naval vessels.
  • Why the offending country wasn’t named.

In a further illustration of why the Fishing Administration’s recent publicity campaign is more likely to be aimed at the party rather than the public, the top comment on the 123,000-strong QQ thread took direct issue with Cheng Gang’s singing the praises of the Fishing Administration boats for preventing “bigger diplomatic problems”. After all, the people, at least the online commenting public, were never going to appreciate that message, that great achievement:

The South Sea is already in chaos, producing a great number of vested interests. This kind of tranquility has already caused great loss for China. Therefore, we should not fear chaos in the South Sea, the fishermen’s bold behaviour is excellent. If there is some chaos added as a result of the courage of fishermen, that’s an entirely good thing for China, looking at the big picture. Great rule comes from great chaos, and without new chaos there will be no new order. Only by butting up against the vested interests can we we start to get some bits of our rights back. I strongly suggest enacting some policies to encourage fishermen to go to the disputed areas and fish, and let the clowns [other countries] perform to their hearts’ content, for if the emperor is to eliminate them, then he must first make them crazy! [25,392 supports]

At Netease 103,000 participants produced the following as their top comments:

Which country is it? How can you not even dare to say its name? Do you think if you don’t say the name the other country will save your face? If they really did take you as a good neighbour, good friend, good comrade, would they send in warships against defenceless fishing boats? Less wishful thinking! [20,611 dings]

I’m laughing to death…lamentable, pitiful, hateful!!! I feel ashamed to be Chinese!!! [14,939]

Your own people fishing in your own waters get chased, and you still have the nerve to take credit [12,431]

No-one seemed to notice Cheng Gang’s specification that the two incidents had been committed by different country. The first comment above clearly assumes the perpetrator to have been Vietnam.

Which country could it be this time? Malaysia?

Neither of the confrontations appear to have been picked up by the foreign press, and nor have any of the English-language Chinese media (e.g. Global Times, China Dailyand the People’s Daily online) have published it. The Foreign Ministry doesn’t seem to have answered any questions on the topic.

South Sea Special Correspondent Cheng Gang himself has talked here on the professionalization of journalism in China. But i can’t help but wonder: being embedded with the the Fisheries Department, is he under some kind of spell — like Western journalists embedded with troops in Iraq? Are these tales even true?


“A certain neighbouring country” returns to the South China Sea dispute

14 Vietnamese fishermen detained by China from May 16 to 21 have their first meal following their release

It was as though they were playing tag-team† in a WWF wrestling show. Just as the China-Philippines tensions started to diminish, who should pop up to disturb China’s peaceful claims? Why, “a certain neighbouring country”, of course.

When Philippines President Benigno Aquino III welcomed, and indeed matched, the PRC’s yearly South China Sea fishing ban, Vietnam’s Foreign Ministr labelled it “invalid”.

On May 24 the Vietnamese held another press conference at which spokesman Luong Thanh Nghi said that China had detained two Vietnamese fishing boats in the Paracel Islands on May 16 (for some reason this VietnamNet report says the incident occurred in the Spratlys), and held the 14 crew until May 21. As soon as China officially advised Vietnam about the incident on May 21, according to spokesman Luong, the Vietnamese side lodged a strong diplomatic protest against the “severe violation of the sovereignty, sovereign rights and jurisdictions of Viet Nam”.

There are plenty of details in this English-language Vietnamese media report

Vo Minh Quan, 42, the captain of QNg 50003TS boat, said the fishermen went to sea on May 2. Fourteen days later, at 9 am on May 16, a Chinese ship coded 306 suddenly appeared and seized the boat and the crew.

The foreign ship later captured the QNg 55003TS boat piloted by captain Tran The Anh and then escorted the two boats with all their crewmembers to Phu Lam [永兴, Woody] island for detention.

The Chinese authorities confiscated all fishing tools, maritime equipment, 2,000 liters of oil, five diving cylinders, and a large amount of sea products.

Total value of the seized items of both fishing boats is estimated at VND900 million (US$43,200). Quan said.

At 12 am on May 21, the Chinese captors released all fishermen and the QNg 50003TS but kept the other boat in detention.

….but i have failed to find anything at all in the Chinese media about the incident.

Just two days later, precisely the opposite was the case. The May 19 edition of the Huanqiu Shibao ran an exclusive story headlined ‘Three foreign gunboats pursue and harass Chinese fishing boats, rescued by Yuzheng 310‘, which doesn’t appear to have been reported in the international media. It’s dramatic enough (and strange enough) to translate in full:

From Huanqiu Shibao‘s specially-dispatched journalist in the South China Sea: On May 18, China’s Yuzheng 310 vessel successfully deterred three gunboats from a certain country from pursuing and harassing 追袭 five Chinese fishing boats, protecting more than 100 Chinese fisherfolk from financial loss and personal harm.

Read the rest of this entry »


“An issue of social stability”: the CCP’s Scarborough Shoal media blitz, Part II (May 10)

Yin Zhuo 尹卓 and Song Xiaojun 宋小军 recommend “violence” towards the Philippines on CCTV’s Huanqiu Shixian program, March 9, 2012

Whatever doubts i might have had regarding the effectiveness of the CCP’s campaign to focus Chinese people’s attention on the Scarborough Shoal standoff, they had disappeared by Thursday (May 10), when several Chinese friends here in Perth, Australia — whose usual attitude towards the South China Sea disputes ranges from tolerance-of-my-babblings to complete lack of interest — actively contacted me to say they thought China was about to go to war with the Philippines.

Thursday was probably the day the multimedia swell on Scarborough Shoal peaked, but the mechanics giving rise to it were in motion the evening before.

Foreign Ministry spokesman Hong Lei had already taken the encouragement of public outrage to a new level on his Wednesday afternoon press conference when he stated that the Philippines’ behaviour had “triggered strong reaction and concerns from the Chinese people at home and abroad”.

Then CCTV News’ 10.30pm Huanqiu Shixian (World View) current affairs program hosted “special commentators” Song Xiaojun (宋小军) and Yin Zhuo (尹卓), who recommended violent action (暴力行动) in response to the Philippines’ alleged renaming of Huangyan as Panatag Shoal and plans to remove all signs of China’s presence. Said Yin:

Now if they use force to remove our sovereignty markers, that is taking violent action, and we have the right to take equivalent action.

As far as i can tell, both of these serious-sounding provocations by the Philippines are non-stories. First, the Philippines has not renamed Scarborough Shoal — it still officially refers the feature as Bajo de Masinloc (and has certainly never called it Huangyan Island). Second, as the Sohu photo tour translated here a couple of weeks ago clearly shows, there are no sovereignty markers on Huangyan for the Philippines to remove.

Late on May 9 the Huanqiu Shibaoreleased a report on Philippines Defense Secretary Voltaire Gazmin’s May 9 comment that he he had interpreted remarks made by Hillary Clinton during the 2+2 meeting on April 30 as indicating the US would protect the Philippines from any attack in the South China Sea. After being reposted on the People’s Daily’s website (with Gazmin wrongly referred to as “Foreign Minister” 外长), this became a prominent headline on the front pages of all 5 news portals on May 10.

Contrary to at least one western analyst’s claim, among all the inflammatory coverage there was actually little in the way of official criticism of the US — hardly surprising given Defense Minister Liang Guanglie was on an official visit Washington. In fact, the official media gave plenty of play to the idea that America had refused the Philippines’ requests to step in, an approach that might well have been intended to make Chinese military action appear more feasible.

The Phoenix online video site was particularly enthused, leading with “China meets opportunity to retake Huangyan Island: will China and Philippines go to war?”.

Phoenix Online Video lead story, May 10, 2012: China meets opportunity to retake Huangyan Island, will the Philippines and China go to war?

I frequently saw and heard the line that “the US is maintaining a neutral stance” on Chinese TV and radio on May 9 and 10, and the PLA Daily stated that “even [the Philippines'] backers are not convinced” of its claims. (Here are some English-language examples from Xinhua and the China Daily.) On May 10 NetEase chose to include “America refuses to take sides on Huangyan Island issue” on its front page, just below the main headline linking to Gazmin’s comments, “Philippines: US guarantees Philippines will not suffer any attack in the South China Sea“.

While Liang’s visit and the need to downplay the Philippines’ international backing probably dictated that the US connection had to be largely limited to online media, the offline media nonetheless had plenty of material to work with. And judging by the apparent injunction to promote Huangyan-related reports, they needed it.

The May 10 China Youth Daily‘s front page headlines included “Four points about the Huangyan Island incident” and “Philippines incites population’s emotions, seriously harming bilateral relations”. The Beijing Morning News had “Overseas Filipinos to hold anti-Chinese rally on May 11″ and “Hard to be optimistic on Huangyan Island incident: China claims to have made all preparations”.

China Youth Daily front page, May 10, 2012

Huangyan even made the front page of the apparently (i’ve never read it) entertainment-focused Beijing Star Daily (北京娱乐信报), which led with, “Philippine newspaper article says Huangyan Island indeed belongs to China”.

Many, possibly even a majority, of the regional papers had the issue on their front pages too, including the Southeastern Business Daily 东南商报, City Evening News 城市晚报, the Chutian Metropolitan News 楚天都市报, and the Chuncheng Evening News 春城晚报 (those examples were obtained just by glancing through the Bs and Cs on ABBao). Shandong’s Weifang Evening News (Shandong) had one of the more dramatic splashes. The yellow headline reads “Trampling over China’s bottom line, Philippines miscalculates”.

Weifang Evening News 《潍坊晚报》 (Shandong) front cover, May 10, 2012. Headline: “Trampling over China’s bottom line, Philippines miscalculates”

The People’s Daily had a page 3 commentary, synthesizing most of the recent official Chinese comments, talking up the Philippines’ provocations (including the apocryphal renaming and removal of sovereignty markers). But most importantly of all, the People’s Liberation Army Daily came to the party with a foreboding piece that called Scarborough Shoal “an issue of territorial integrity, national dignity and even social stability“. Social stability is of course official code for popular protest (or lack thereof), so the implication was that China could be forced to attack the Philippines because the Chinese people are so angry.

This article was publicised in the main headline clusters on the front pages of all the 5 news portals except NetEase (for some reason consistently the least sensationalistic over the past few weeks), and it became the most-read news story on Sina that day, as well as the most commented-on (rankings here). The top comments, predictably, called for military action. Phoenix’s thread, involved more participants (62,000+) but Sina‘s were slightly more interesting:

“If [China is] not a paper dragon, please retake all the claimed islands that the Philippines is occupying.” [495 supports]

“Not taking active hardline measures in response is just verbal kung-fu. Protest protest protest, territory  needs protecting, protests cannot possibly address the root of the problem. What is a great power? One that can steadfastly uphold sovereignty and territory, protect its people’s life and property security, and not be subject to encroachments.” [399]

” ‘We resolutely oppose! We strongly protest!’ —- is this a dragon or an insect, we common people can tell at a glance, the Philippines understands quite clearly too. China’s current situation has gotten to the point where it is being bullied, we have been bullied for 100 years by Western imperialist powers, now even the running dogs of imperialism can come into our backyard and bark their heads off. At a time when we think we’re strong and powerful, can yelling out a few ‘opposes’ and ‘protests’, as we’ve done for the past 30 years, really scare away these wild mongrels? Chairman Mao once said, even the poorest man has a dog-whacking stick; now we’re not poor,our whacking sticks are thicker and more numerous, so i don’t understand why we’re covered in bruises and bite marks. Are the dogs just too fierce, or are we too cowardly?” [351]

The latter comment was deleted sometime between Friday and today. Why? Hard to say, given its only difference with the comments elsewhere was that it was more entertaining and better-written. Actually that could be one possible explanation.

More seriously, though, one clue may be the general lack of “treasure the memory of Chairman Mao”-type comments in comment threads of late. They were absolutely dominant last year. If the portals have indeed received instructions to reduce Maoism in the public discourse on this issue, that would support Jeremy Goldkorn’s suggestion that the Scarborough Shoal media frenzy has been an attempt to shift public attention away from domestic politics and the Bo Xilai affair.

That explanation is quite compatible with the one repeatedly put forward here, namely that the leadership is promoting domestic expressions of outrage, including criticism of its own stance as weak, in order to improve its position at the international negotiating table……something about two birds, one stone……single arrow, pair of eagles……etc. The Chinese ruling party is good at that.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 63 other followers