A whiff of race-traitorhood: Sohu readers eviscerate a Global Times editorial

Hu Xijin, editor-in-chief of the Huanqiu Shibao (Global Times), on the front cover of Renwu Zhoukan (Personalities Weekly)

The PRC’s internet users frequently serve us with reminders of just how much scepticism we should have regarding the purported market imperatives of the Huanqiu Shibao (Global Times), published by the People’s Daily.

In February 2010, according to a Wiki-leaked cable written by Jon Huntsman, a Huanqiu Shibao editor told a political officer from the US embassy that their newspaper was “market-driven” and therefore had to “reflect public opinion in order to make money”.

The same day, a Beijing University academic told embassy staff that “the Global Times’ more ‘hawkish’ editorial slant [is] ‘consistent with the demands of the readers and normal for a market-driven newspaper.’ “

This view seems to be shared by some liberal Chinese intellectuals, such as Michael Anti, who has been quoted as saying “its position is to make money — nationalism is Global Times’ positioning in the market”.

Susan Shirk, a highly influential US analyst of PRC foreign policy, even claims that Chinese officials somehow see the Huanqiu Shibao as representative of popular opinion, and that they read it to understand the population’s views on hot-button issues. At least, that is what Shirk’s sources in the Ministry of Foreign Affairs tell her, and she raises no questions as to this information’s veracity.

Other analysts, however, like those interviewed in this excellent Asia Sentinel article, suggest at least four different domestic and international purposes that Huanqiu may serve — none of them involving monetary profit:

Read the rest of this entry »


A manic-depressive day in the Chinese internet media: Aquino’s threat, Vietnam’s law, and China’s Three Sands City

Chinese internet users dare to dream…of touristifying Woody Island (永兴岛, Dao Phu Lam). The news that the island would become the home of a prefecture-level city government was received with some excitement.

Scarborough Shoal was back in the headlines today (June 21), via a Huanqiu Shibao report on Aquino’s promise to redeploy the Philippines’ law enforcement ships there this weekend (if China’s remain there, which they will). It was a rough start, and the PRC’s media seas would get even darker before the gloom suddenly gave way to the shining light of China’s new Three Sands City 三沙市.

Philippines president threatens to redeploy ships‘ was the lead headline all day on 3 of the 5 major news portals. All but one had it among the large-font clusters that form the very top echelon of their front-page headlines, the exception being Netease. Every portal’s version of the headline contained the word “threatens”, with Netease once again the exception.

I’ve noticed before that Netease seems to be the least inclined to emphasise the South China Sea isSue. Maybe it’s to do with their target demographic and therefore their preferred company image (likely), the individual personality of its news editor/s (probable), or their board’s political preferences (unlikely but possible). There’s nothing conclusive on Alexa suggesting Netease’s audience is particularly different from its competitors’ in terms of age, gender or education, so perhaps it’s something to do with Netease’s gaming heritage.

Or maybe they just think the Chinese reading public has, by and large, had enough of the Huangyan Island story. They may be on to something there, because despite the heavy hype on the other four sites, it didn’t provoke any big discussion threads. The biggest one that i found was on Phoenix (only 26,000+ participants) where, sandwiched between the standard war-calls, a reader interestingly connected the South China Sea issue to the recent issues with westerners in China:

The Philippines’ provocations of China already represent a substantial potential threat: why have there recently been so many laowai flagrantly provoking [us] within China’s borders, on trains, on the streets, on the subway? The Chinese people need to reflect on this. [4,263 recommends]

One person who found Aquino’s statements interesting (without linking them to sleazy national scandals) was Rear Admiral Yin Zhuo, the Director of the PLA Navy’s Informationisation 信息化 Expert Committee. Admiral Yin declared during an “exchange with netizens” on the People’s Daily website that Aquino’s “threat” is part of a plan to help coordinate the US return to Asia whilst attacking domestic anti-American and pro-Arroyo forces in the Philippines.

CNS (the other Xinhua) then put out a second story from Admiral Yin’s internet chat, emphasising his suggestion that China’s law enforcement should from now on “raise the force” used against “Filipino vessels that hang around in the lagoon and don’t leave”.

However, Sina and QQ news chose to base their headlines for that story on Yin’s assertion that the ‘Philippines has not yet returned 24 Chinese fishing boats it is holding‘. Yin appeared to be raising the issue of the dinghies seized in the Spratly Islands last October. That incident provoked a minor flurry of online anger and government rhetoric back then, but has barely been discussed since.

Then suddenly, mid-afternoon, reports of a new and dramatic provocation from Vietnam arrived to knock Aquino’s threat off the top of the headlines, and goad the online population out of their apathy: ‘Vietnam passes legislation claiming ownership of Paracels and Spratlys, China expresses strong protest‘.

Of course, it was the perceived weakness of the Foreign Ministry’s “strong protest” that proved the most provocative, and the story rapidly rose to become the second-biggest comment thread of the week on Tencent’s news portal, with 135,000+ participants.

Among Netease’s 36,000+ participants and at Sina, where 28,000+ participants was enough to make it the top news thread of the day, many of the top comments claimed that Vietnam’s latest muscular move was the result of the PRC government’s mishandling of the Scarborough Shoal, which, the commenters asserted, had been interpreted all over the world as a show of Chinese weakness.

Yet the Vietnam story lasted less than an hour as the leading online headline before it too was bumped off by a terse, one-paragraph announcement that swung the mood once again: ‘China establishes Three Sands City to administer Xisha, Zhongsha, Nansha archipelagos‘.

Readers seem to have been genuinely heartened and even excited by this news. I watched the reactions to this administrative adjustment roll in on Weibo, where thousands of users were re-forwarding the news with positive remarks and playful added comments about becoming a resident of the new city, about going there as a tourist, and about what a great job the Three Sands City chengguan are going to do on the occupiers.

“Three Sands City” is currently sitting in 8th spot on the most-searched list; a search for the same brings up more than 100,000 results; and the topic page ‘Our country establishes Three Sands City in the South Sea‘ already lists almost 50,000 weibos.

The top comments on Netease’s 50,000+ strong comment thread on the story ‘China establishes Three Sands City to administer Xisha, Zhongsha, Nansha archipelagos‘ mirrored Weibo almost exactly:

The only city mayor with no fat to skim off, tragic for the leaders [7512 dings]

There definitely must be a chengguan team [6507]

Can I migrate? [5924]

“China” has at last done something worth the people praising! [4114]

Set up a South China Sea Special Administrative Region (SAR) and a regional military post! [3969]

It would normally be suspicious to see comments in praise of anything the government does in the South China Sea, short of taking all the islands back with zero loss of life and perhaps a few trillion in indemnities. Even then there would be people complaining that the government was weak on the “Vietnamese monkeys” and “Filipino maids”. But as mentioned above, i watched the same comments appear before my eyes live on Weibo earlier, so i actually have no doubt that they are real. The dry humour that many of the wiser readers approach the South China Sea issue with remains, but in place of the usual pained and confused outbursts there are cheesy-grins and winky emoticons.

There is surely some interesting mass-psychology here; i’m obviously a complete hack, but there seems to be a sense of relief that the government has actually made a move. But more than that, it’s a cool move, one that has opened up the Chinese people’s imaginations, prompting some to dream of the future. The name Three Sands 三沙 has got a great ring to it in both Chinese and English. In an instant this piece of news shifted the PRC internet’s South China Sea discourse away from its usual themes of wounded apathy, victimhood, rivalry, humiliation, power lust, inadequacy, violation, isolation and the daily defence of the indefensible.

A non-rigged, positive thread in favour of the government’s actions on the South China Sea….? Strange, yes, but strangely fitting on this manic-depressive day in the Chinese internet media.


Adventure, regret, anger: one Global Times reporter’s epic South China Sea journey

Huanqiu Shibao (Global Times) journalist Cheng Gang pictured in the Diaoyu Islands, 2010

After a three-week tour of the Paracels, Spratlys and Scarborough Shoal, the Huanqiu Shibao‘s special South Sea correspondent Cheng Gang 程刚, an experienced war journalist, filed a lengthy feature story that ran in the paper’s June 1 edition. It was titled, ‘Fisherfolk’s grief: we don’t fire the first shot, countries occupying the islands have fired countless shots‘.

It was really good reading, with loads of interesting detail, so i’ve done a summary translation. The photos are inserted to illustrate the places Cheng is talking about — i’ve attempted to link to the source wherever i have it on file, but they are taken from all over the internet, including Google images, Google maps, Panoramio and Vietnamese social networking sites, so if one belongs to you please don’t hesitate to demand a credit.

===

Cheng’s piece starts by describing how May is the best time to be sailing on the South Sea, because the northeast wind has blown out but the southwest monsoon and associated typhoons haven’t yet arrived. Seabirds abound and dolphins follow the boat through the glassy blue waters. “The beauty of each day is far beyond picture scrolls,” Cheng writes, “but as a Chinese person who pays attention to the South China Sea issue, travelling with Chinese law enforcement boats on patrols through the Paracels, Spratlys and Zhongsha [ie. Scarborough Shoal and the Macclesfield Bank], this Huanqiu Shibao reporter could hardly think about the intoxicating views; on the contrary, it was more regret and unease.”

At Fiery Cross Reef 永暑礁, site of the PRC’s biggest Spratly installation [and a UN-sponsored meteorological station] reporter Cheng witnesses “a certain country’s” fishermen blatantly refusing to obey instructions to desist in their fishing activities, until finally a duty vessel was sent out and they resentfully left. “Fiery Cross Reef is Mainland China’s biggest reef fort 礁堡 in the Spratlys, and the place where its garrisons are the strongest. If it’s like this at Fiery Cross Reef, one can imagine how the situation in other areas is even more turbulent.”

Fiery Cross Reef (永暑礁), occupied by PRC

PRC sovereignty marker on Fiery Cross Reef 永暑礁

Fiery Cross Reef 永暑礁, Spratly Islands

Read the rest of this entry »


“Relax wife, the fisheries administration is here!”: triumph, grief and human interest with the fisherfolk of Tanmen

Special total-coverage page in the Zhengzhou Evening News 郑州晚报, May 4, 2012. The headlines read: “We need to watch over this place”/Less than a day after returning, Hainan fishermen return to the “standoff”/”Wife, the fisheries administration is here, so relax!”

This year the PRC media have published a succession of detailed stories on the plight of Chinese fisherfolk through the South China Sea disputes.

On February 22, for example, the Guangzhou-based Yangcheng Evening News 羊城晚报 published ‘More than 95% of licenced Chinese fishermen have withdrawn from the Spratlys, afraid of detention by foreign gunboats‘.

There was no joy in 2011 for Spratly fishing boat captain Chen Songhan 陈松汉 of Taishan in Guangdong Province. He said that harassment from foreign gunboats had led to greatly increasing costs, declining fisheries resources, and decreasing benefits. And on May 9 last year, Beihai (Guangxi) fisherman Li Rixi’s 李日喜 fishing boat was siezed by foreign gunboats, causing economic losses of 1.23 million RMB, and he told the Yangcheng Evening News he was still a long way from recovering his strength.

Following the Chinese fishing boats’ escape from Philippines authorities at the start of the Scarborough Shoal standoff in mid-April, Xinhua put out some rather more rousing stories of triumph. There were numerous interviews with the returnees, apparently all from Tanmen town in Qionghai City, Hainan Province, such as this one, for which a version is available in English here under the headline, ‘Chinese fishermen recall clash with Philippine navy‘.

In early May there emerged the tale of more Qionghainese fishermen who had come home to avoid a typhoon, then turned around the very next day and gone straight back to Scarborough Shoal to “participate in the standoff”. That story contained the rather unforgettable line, as one fisherman’s wife recalled hearing her husband saying:

Relax wife, the fisheries administration is here!

This was splashed across the special total-coverage page in the May 4 edition of the Zhengzhou Evening News seen at the top. According to that story, it was originally taken from the Legal System Evening News 法制晚报.

Mid-May saw the return of Xu Detan 许德潭, the skipper of one of the Scarborough protagonist vessels, Qiong-Qionghai 09099, and who had featured prominently in Xinhua’s stories the previous month. This time he was telling CCTV that he’d just brought back a bumper haul of fish, and that it was all thanks to FLEC and the State Oceanic Administration’s China Maritime Surveillance force. According to the English version (here), Xu said:

Our boats are everywhere around the island, and we are afraid of nothing. The Chinese Marine Surveillance ships kept in contact with us around-the-clock.

Actually, Xu sort-of uttered words to that effect, but he didn’t name either of the agencies. Instead, their names were inserted by a CCTV editor as the subtitles in this frame show:

Read the rest of this entry »


“Yuzheng 302’s turn for conscientious bravery”: more props for FLEC’s heroism

Just in case the Yuzheng 310‘s scaring-away of three “warships” from an unnamed country wasn’t enough to convince the Chinese reading public of the heroism of the Fisheries Administration, we now have a juicy follow-up: ‘Guangxi fishing boats surrounded by foreign gunboats, rescued by Fisheries Administration vessel, one-versus-five‘.

Once again it’s the Huanqiu Shibao’sSouth China Sea Special Correspondent who has the exclusive story (and he now has an identity, too — it’s Cheng Gang 程刚, whose neglected Weibo is here.)

Cheng appears to be travelling with the Fisheries Administration, as Zhang Fan did when he “re-planted” the Chinese flag on Scarborough Shoal, and has done some more extended pieces purportedly giving expression to the fisherfolks’ voices. One recent feature piece was framed to be critical of the government’s current position, specifically the idea of China not firing the first shot, being titled, ‘Fisherfolk’s grief: we don’t fire the first shot, countries occupying the islands have fired countless shots‘.

In his new scoop, after briefly recapping the previous incident involving China’s Most Advanced Fisheries Law Enforcement Vessel Yuzheng 310, Cheng Gang describes:

In this latest incident, it was Yuzheng 302‘s turn for conscientious bravery. A Guangxi fishing boat with nine crew on board had been encircled and brought under the control of five gunboats from another country 另一国. It was being towed behind one of the gunboats towards a port in that country. After nine hours of pursuit, and a one-versus-five battle of wits and courage, Yuzheng 302 actually saved the fishing boat.

It was the Fisheries Administration boats’ actions to protect fisherfolk that prevented the two incidents from becoming bigger diplomatic problems, avoiding adding new chaos to the already-tense South Sea situation.

That last line suggests that the recent props for the Fishing Administration’s South Sea forces may be aimed more at the ruling party than the public. Even if the Ministry of Agriculture and FLEC are jumping up and down, and using media like the Huanqiu Shibao to say, “Hey, look what we’re doing in the South China Sea,” they’re more likely saying this to the allocators of funding than the actual reading public at large.

The story appeared in the print edition of the Huanqiu Shibao on June 1, which is behind a paywall, but other newspapers such as the Hanyang Evening News (Wuhan) picked it up on June 2, running it complete with a photo of the heroic ship.

Hanyang Evening News article, accompanied by picture of triumphant Yuzheng 302

All the five major portals have run the story, and though i can’t confirm whether it was in the lead headlines, the fact that they have all generated large comment threads suggests that it was.

It’s the second-most commented story of the week in Sina’s news forum, #1 for the week at Phoenix, and #2 for the week at Tencent (QQ). The top comments on all five threads can be summed up as asking:

  • Where the Chinese Navy was, given that the unnamed other country had sent in naval vessels.
  • Why the offending country wasn’t named.

In a further illustration of why the Fishing Administration’s recent publicity campaign is more likely to be aimed at the party rather than the public, the top comment on the 123,000-strong QQ thread took direct issue with Cheng Gang’s singing the praises of the Fishing Administration boats for preventing “bigger diplomatic problems”. After all, the people, at least the online commenting public, were never going to appreciate that message, that great achievement:

The South Sea is already in chaos, producing a great number of vested interests. This kind of tranquility has already caused great loss for China. Therefore, we should not fear chaos in the South Sea, the fishermen’s bold behaviour is excellent. If there is some chaos added as a result of the courage of fishermen, that’s an entirely good thing for China, looking at the big picture. Great rule comes from great chaos, and without new chaos there will be no new order. Only by butting up against the vested interests can we we start to get some bits of our rights back. I strongly suggest enacting some policies to encourage fishermen to go to the disputed areas and fish, and let the clowns [other countries] perform to their hearts’ content, for if the emperor is to eliminate them, then he must first make them crazy! [25,392 supports]

At Netease 103,000 participants produced the following as their top comments:

Which country is it? How can you not even dare to say its name? Do you think if you don’t say the name the other country will save your face? If they really did take you as a good neighbour, good friend, good comrade, would they send in warships against defenceless fishing boats? Less wishful thinking! [20,611 dings]

I’m laughing to death…lamentable, pitiful, hateful!!! I feel ashamed to be Chinese!!! [14,939]

Your own people fishing in your own waters get chased, and you still have the nerve to take credit [12,431]

No-one seemed to notice Cheng Gang’s specification that the two incidents had been committed by different country. The first comment above clearly assumes the perpetrator to have been Vietnam.

Which country could it be this time? Malaysia?

Neither of the confrontations appear to have been picked up by the foreign press, and nor have any of the English-language Chinese media (e.g. Global Times, China Dailyand the People’s Daily online) have published it. The Foreign Ministry doesn’t seem to have answered any questions on the topic.

South Sea Special Correspondent Cheng Gang himself has talked here on the professionalization of journalism in China. But i can’t help but wonder: being embedded with the the Fisheries Department, is he under some kind of spell — like Western journalists embedded with troops in Iraq? Are these tales even true?


“A certain neighbouring country” returns to the South China Sea dispute

14 Vietnamese fishermen detained by China from May 16 to 21 have their first meal following their release

It was as though they were playing tag-team† in a WWF wrestling show. Just as the China-Philippines tensions started to diminish, who should pop up to disturb China’s peaceful claims? Why, “a certain neighbouring country”, of course.

When Philippines President Benigno Aquino III welcomed, and indeed matched, the PRC’s yearly South China Sea fishing ban, Vietnam’s Foreign Ministr labelled it “invalid”.

On May 24 the Vietnamese held another press conference at which spokesman Luong Thanh Nghi said that China had detained two Vietnamese fishing boats in the Paracel Islands on May 16 (for some reason this VietnamNet report says the incident occurred in the Spratlys), and held the 14 crew until May 21. As soon as China officially advised Vietnam about the incident on May 21, according to spokesman Luong, the Vietnamese side lodged a strong diplomatic protest against the “severe violation of the sovereignty, sovereign rights and jurisdictions of Viet Nam”.

There are plenty of details in this English-language Vietnamese media report

Vo Minh Quan, 42, the captain of QNg 50003TS boat, said the fishermen went to sea on May 2. Fourteen days later, at 9 am on May 16, a Chinese ship coded 306 suddenly appeared and seized the boat and the crew.

The foreign ship later captured the QNg 55003TS boat piloted by captain Tran The Anh and then escorted the two boats with all their crewmembers to Phu Lam [永兴, Woody] island for detention.

The Chinese authorities confiscated all fishing tools, maritime equipment, 2,000 liters of oil, five diving cylinders, and a large amount of sea products.

Total value of the seized items of both fishing boats is estimated at VND900 million (US$43,200). Quan said.

At 12 am on May 21, the Chinese captors released all fishermen and the QNg 50003TS but kept the other boat in detention.

….but i have failed to find anything at all in the Chinese media about the incident.

Just two days later, precisely the opposite was the case. The May 19 edition of the Huanqiu Shibao ran an exclusive story headlined ‘Three foreign gunboats pursue and harass Chinese fishing boats, rescued by Yuzheng 310‘, which doesn’t appear to have been reported in the international media. It’s dramatic enough (and strange enough) to translate in full:

From Huanqiu Shibao‘s specially-dispatched journalist in the South China Sea: On May 18, China’s Yuzheng 310 vessel successfully deterred three gunboats from a certain country from pursuing and harassing 追袭 five Chinese fishing boats, protecting more than 100 Chinese fisherfolk from financial loss and personal harm.

Read the rest of this entry »


Scarborough Shoal on Sina Weibo: deleted posts and mildly misleading graphs

Image attached to Wang Wei‘s 王巍 satirical weibo on the Scarborough Shoal standoff

On Friday, May 11, noticing the disconnection between the outrageous outrage raging in the media and the lack of action in the streets, a media consultant called Shenzhen’s Old Cui 深圳老崔 made some enquiries with a friend in the police, which he then reported back to his 60,000-odd followers on Sina Weibo.

His post read as follows:

I just talked with a PSB pal, and asked him why the government wouldn’t approve a demonstration by the people against the Philippines government. He said, you’re tapped in the head, as soon as you have anything resembling a demonstration the slogans will change to “down with corrupt officials”, and who’s going to clean that up — the sergeant?

This weibo was reposted more than 11,000 times in the 13 hours before it was deleted. But although 11,000 reposts was impressive, Old Cui’s effort wasn’t quite as viral as another weibo that linked to footage of CCTV host He Jia’s now-famous slip-up a few days earlier, in which she stated twice that the Philippines was part of China’s historic territory. The latter was reposted more than 15,000 times in the same period of time, despite the fact that its originator had less than 1,000 followers.

Two hilarious takes on the standoff summed the smart, worldly and urbane spirit of Sina Weibo’s opinion leaders. On May 10, a day when the #1 Sina Weibo topic was Dragon TV 东方卫视 journalist Zhang Fan’s 张帆 superhuman, gonzo-patriotic mission to “re-plant” the PRC flag on Scarborough Shoal’s rock, weibo superstar Zuoyeben 作业本 described the motley crew China would be sending over to kick the Philippines out for good:

Word is, our country is organising a crack force to go and liberate Huangyan, an ever-victorious force of tigers and wolves. Advance party: Weibo Navy [commenters paid by PR companies]. Assault team: China’s city management forces [城管, famed for brutality and unreasonableness]. Canine division: one Kong, one Wu and one Sima [referring to rabid nationalists Kong Qingdong, Wu Fatian and Sima Nan]. Party branch: the Fifty-Cent Party. Bomb disposal: Chinese forceful eviction teams. Medic: none. Logistical supply team: none. Oh, and the flagship that will take this army there: Fang Zhouzi [方舟子 "Son-of-a-boat" Fang, known for quixotic attempts at debunking].

Zuoyeben has more than 2.9 million followers, and the post appears to have been in circulation for eight days before finally being deleted on May 18.

Wang Wei 王巍, another weibo heavyweight with 1.4 million followers, has brazenly mocked non-combatant army officers with high military ranks, including Major-General Song Zuying 宋祖英 of the PLA’s song and dance troupe, and Major-General Li Shuangjiang 李双江, singer of red songs (and disgraced-by-association father of a violent young whippersnapper). Wang’s post was forwarded more than 9,000 times, but the censors have apparently decided to leave it in place, complete with the image at the top.

I’ve collected a few graphs from Sina Weibo on the topic of Scarborough Shoal. The first one, generated on May 18, illustrates the same pattern observed in relation to the five news portals that i generally concentrate on here (generally to the detriment of everything else) — a steep rise on May 9-10 as people started entertaining the possibility that China might actually take military action over Scarborough Shoal, a plateau over the weekend as inflammatory stories kept coming, followed by a gradual loss of interest when the crisis started showing signs of being alleviated.

This suggests once again that the “wave” that came ashore in different areas of China’s media — from the centrally-controlled mouthpieces to semi-commercialised provincial media and commercially-oriented/state-compromised online news providers — successfully penetrated the much more user-directed discourse on Weibo.

黄岩岛 topic on Sina Weibo, May 9-18 (taken May 18, 12:18am)

They’re slightly misleading, these graphs. To start with, the Y-axis doesn’t start at zero, meaning the trend lines are exaggerated somewhat, though it’s not grossly distorted — the shape is still pretty much accurate. The discussion didn’t cease when the graph hit the bottom — it just went down to, well, “3,283”…

3,283 what? Are the figures on these graphs actually referring to the overall number of weibo sent? The number forwarded? The number of comments? The number of searches? Or is it some kind of composite index involving some or all of the above?

If anyone happens to know the answer do please let me know in the comments.

This graph was taken about 18 hours after the one above:

黄岩岛 topic on Sina Weibo, May 9-18 (taken May 18, 6.56pm)

This time May 16 is shown as a spike and May 17 as a decline. The figures are completely different, the reason being that the points on the graph represent the figure (i’ll just refer to it as the “discussion factor”) for the 24 hours leading up to that point in time. The first graph was generated close to midnight, so it actually shows the trend in terms of calendar days. The second one was captured just before 7pm, so it shows 6pm-6pm cycles.

The first graph shows a “discussion factor” of about 3,000 for May 15, midnight to midnight, and the second shows the same figure as being above 12,500 between 18.00 on May 15 and 18.00 on May 16. So discussion on the topic of Scarborough Shoal was actually reignited on May 16, rather than May 17 as the first graph seems to suggest.

A third graph, with 7pm as the reference point, appears to further isolate the time of the spike in Huangyan discussion:

黄岩岛 topic on Sina Weibo, May 12-21 (taken May 21, 7.52pm)

This indicates the “discussion factor”, supposedly formed over 24 hours, rose from 12,500 or so at 6pm to more than 18,500 at 7pm. So did something happen between 6 and 7 o’clock on May 16? Well if it did, then Sina isn’t revealing what it was, because according to the “Advanced Search” function there were only 2,328 Huangyan-related results in total during that time, so my best guess would be that the graphs depict the numbers of keyword searches. Once again, please leave any suggestions in the comments.

In any case, they do provide an indication of the general level of interest towards the issue among weibo users. Even then, however, the varied scales of the graphs can result in them obscure trends rather than illustrating them. Like, for example, my final graph of the Huangyan Island 黄岩岛 topic, taken on May 28:

黄岩岛 topic on Sina Weibo, May 19-28 (taken May 28, 7.25pm)

Although it looks pretty much the same as the others three graphs, there’s a huge difference in the scale of this one. If this line were on any of the other graphs it would be scudding along the bottom. The graph obscures the most important trend in the period it purports to illustrate: the decline in enthusiasm and interest in the issue, with the weibo public leading the way.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 79 other followers